Tredje dagen på Island

4kommentarer

Det råder inte brist på goda skratt här! Igårkväll precis innan vi skulle somna började jag fundera på våra resplaner och insåg att det fattades ett dygn. Vi hade bokat flygbuss med stopp i blå lagunen för torsdag men vi ska inte landa i NY förrän på fredagkväll....var tog timmarna där i mellan vägen??? Efter gapflabb och några tårar lyckades jag förmedla till Hanna att vi hade bokat flygbussen på fel dag så vi har nu fått en extra dag på vår semester =)

Imorse hämtade vi upp hyrbilen och körde ut på landsbygden. Dimman låg tät och hela landskapet var helt vitt. Man kunde knappt se en meter framför sig. Som tur var var vi ensamma på vägarna. Vår enda karta var en stor bild på island med ett tiotal vägar utmärkta och bilder på platser där det finns spöken och troll. Med vår goda navigationsförmåga och en gnutta fantasi lyckades vi ta oss till Þingvellir nationalpark som ligger precis i sprickan mellan den europeiska och amerikanska, geologiska plattan. Det såg precis ut som om jorden hade spruckit, väldigt häftigt! Redan år 930 samlades det isländska alltinget en sammanslutning av hövdingar och byäldsten från hela Island på platsen för att hålla rådting. Detta var också platsen för landets första officiella domstol. Ett gäng killar och tjejer hade mötts upp här för att dyka i sjön som är känd för sin fantastiska siktdjup. Jag kan dock inte påstå att jag kände för att slita av mig kläderna och hoppa i iskallt vatten just där....
På sommaren...nu var allt vitt =)
Vi träffade en isländsk man här som började prata med oss. Jag tittade på honom och sa vänligt att vi inte förstår isländska när Hanna lutar sig mot mig och viskar: Lotta det är engelska..
Efter det var det Hanna som fick sköta kontakten med lokalbefolkningen.

Vi åkte vidare till Geysir och Gullfoss som båda tillsammans med nationalparken utgör The golden circle. Det är det mest otroliga jag har sett.

Man fick gå precis bredvid Geysrarna så man hoppade högt när det helt plötsligt sprutade upp ett högt torn av vatten och ånga en meter bort.

Gullfoss vattenfall är en del av glaciärälven Hvitá. Mäktigt och vackert vattenfall.

På vägen hem stannade vi vid Reykjaviks största badhus och badade i deras många utomhuspooler. Man håller verkligen på att frysa ihjäl när man springer från omklädningsrummet och ut till poolen i bikini. I poolen satt ungdomar och ÅT snö. Precis som om det vore glass. Crazy!
Vi åkte några turer i en rutchkana som hade delar med discobelysning och vissa kolsvarta delar i sig så vi skrek som besatta =) I omklädningsrummet hade de en torktumlare för baddräkter. Coolt!

4 kommentarer

Agent X

07 Jan 2010 16:27

Hahaha.. och jag som tyckte Hanna var en bubbla ibland :)



Budget åsido så måste jag ändå ge er båda en eloge för att ni verkar behålla hög hygienisk standard då allt ni verkar göra är att bada. ^^ Ser fram emot er resa/ankomst till NY imorgon. Ni får säga till då ni kommer att stå i Times squares så jag kan lägga upp en bild i Kodak bilboard:en. (Hanna förstår)



Kram /Rob

Anette

07 Jan 2010 17:36

Vad ni är företagsamma, hyr bil o bokar bussturer!

Att bada sig igenom Island var ju också ett smart drag.Kul att du skriver så målande.Även vi som läser får skratta!! Puss o kram

Haiko

07 Jan 2010 21:56

Sitter med en kopp te o en nytorkad mandel-biscotti på ett litet fat bredvid. Fnissar lite när jag läser om det ni gör. Jag är fortfarande väldigt avis på allt. Får göra island nån gång hoppas jag iafa =).



Puss puss! Hoppes ni har die bra fortfarande! =)

Becca

10 Jan 2010 23:40

Jag måste bara berätta men jag träffade värsta isländska kändisen här om dagen. Jag och Martin satt på ett cafe och när Martin var på toa så började den här kvinnan prata med mig som visade sig vara Joninu Ben. Hon har flera hotell bl.a. Detox hotell vid blå lagunen och är värsta hälso gurun. Det hade jag ingen aning om då utan fick reda på efter lite research och lite snack med min isländska kamrat. Jag fick hennes email och hon erbjöd mig gratis boende på hennes hotell:-) Sweet! Kanske måste man dra till Island.

Kommentera

Publiceras ej