Från palt till bröd

2kommentarer

Igår när jag kom tillbaka till Gotland gjorde jag vad jag är bäst på. Palt! Det är min favoritmat att äta när jag är själv. Jag kan då låsa in mig, äta tills jag hamnar i paltkoma och sen dagen efter kan man steka upp resten och äta sig hela vägen till koma igen. Har man inte ätit så mycket dagarna innan så magsäcken har krymt lite räcker palten kanske till en tredje omgång också. Det enda som kan gå fel under ett paltrace är att fläsket, smöret, lingonsylten eller mjölken tar slut. Men ett äkta proffs från norrland ser ju till att nåt sånt förskräckligt inte händer.

Den här gången har jag sparat paltspadet och ska imorgon tillsammans med Henrik göra Klådda. Tilläggas bör kanske att jag har hittat den enda guten som gillar palt så han är inte överlycklig när jag låser in mig och kör paltrace utan honom...flyttar vi ihop en dag får vi nog börja göra dubbla satser =)


Klådda

ca 28 st, 23 cm diameter

2 dl matolja 37 grader
1 1/2 l paltspad 37 grader (eller vatten)
3 1/2 dl ljus sirap
80-90 g jäst för söt deg
2 kg rågsikt
1 dl vetemjöl

Blanda allt till en smidig deg. Degen skall vara ganska lös. Får jäsa ca 40 minuter under bakduk för att sedan bakas ut med vetemjöl. Kavlas till runda kakor, ca 1 cm tjock. Kavla sedan med kruskavel. Kakorna läggs på köks-/bakbord (en mjuk filt på bordet med ett baklakan på). Låt mjukkakan jäsa i god rumsvärme under bakduk i 1-1 1/2 timmar. Borsta bort överflödigt mjöl med en torr brödpensel innan gräddning. Gräddas i 275 grader på plåt så långt ner som möjligt i någon minut. Sedan någon minut på plåt så långt upp som möjligt. När man bakar denna mjukkaka har man därför alltid två kakor i ugnen. Låt svalna under bakdukar.


Jag har aldrig testat detta förut men jag hoppas att det blir lika gott som man föreställer sig.

2 kommentarer

Anette

17 Oct 2010 22:10

Glad överraskning att du skrivit på bloggen igen!



Klådda låter spännande o gott, som bröd man bakar i bagarstuga.....

Henrik

19 Oct 2010 07:06

Vad är en paltmiddag utan paltkoma... =)

Kommentera

Publiceras ej