Matvecka

3kommentarer

På svt har de en "matvecka" med flera bra dokumentärer ang. mat och fetma. Jag har sett ett par av dem och de är verkligen lärorika. Visste ni till exempel att soppa mättar bättre än "fast" mat? Och att fettsnåla mejeriprodukter hjälper kroppen att bli av med fett. Andra bra tips om man vill gå ner i vikt var dessa:

Ät på mindre tallrikar. Genom att äta på mindre trallrikar kan vi äta 22 % mindre än vad vi brukar göra


Ät mer protein. Protein dämpar hungerkänslan.



Undvik buffeér och köp bara en sorts godis; Vi äter mer när vi erbjuds fler alternativ.



Jag antar att det skulle vara lättare att gå ner/behålla vikten om man inte var så otroligt glad i kakor och godis också. Ju mer jag försöker att undvika sötsaker ju mer sugen blir jag på dem. Idag fick jag en hög med äpplen av grannen så imorgon tänkte jag göra en äppelkaka. Har ni något bra recept så skicka gärna det hitåt! Gärna med kanel och havregryn i. (Känner mig lite extra nyttig när jag  har havregryn i kakor)

Har också planerat att göra sega chokladsnittar som Pernilla hade bloggat om på sin blogg Bli min jäst. Bilden är lånad därifrån. De ser så himla smaskiga ut och imorgon är det ju dags för fredagsmys ;)


3 kommentarer

Henrik

01 Nov 2010 09:20

Jag vet något som var smaskigare än dom där kakorna...jo sötpotatispajen... =)

Anette

01 Nov 2010 18:32

Hiriams äppelpaj:

Pajdeg: 200 g vetemjöl

Pernie

24 Nov 2010 22:16

Ha ha tyckte väl jag kände igen bilden :) Provade du kakorna? De var jättegoda tycker jag, och de funkade bra att frysa :)

Kommentera

Publiceras ej