Jordanien del 4 - Wadi Rum

1kommentarer

Några av er har kanske hört talas om Wadi Rum, ett ökenområde i Jordanien. Det var här man spelade in filmen Lawrence of Arabia.

Wadi Rum ligger cirka 70km nordöst om hamnstaden Aqaba i södra Jordanien. Området ligger på 800 m ö h, har en areal om cirka 720 km² och är ca 100km långt och ca 60km brett. Byn Rum är den enda orten i området och befolkas av beduinfolket Zalabia. Det är här som vår guide Sabbah bor sedan några år tillbaka. När han växte upp bodde hela familjen i tält ute i öknen och flyttade runt några gånger per år.

Sabbah hämtade oss vid Visitors centre och tog oss med på en jeeptur runt i öknen en hel dag. Vi började med att titta på ruinerna från ett nabateiskt tempel i närheten av Rum village och sedan åkte vi vidare till Lawrence Spring där vi klättrade upp till toppen för att smaka på vattnet. När man kom upp till toppen luktade det jättegott, det växte mynta överallt!

På väg upp

Vi var svettiga när vi kom upp

Utsikt över det otroliga landskapet

Henrik smakar på vattnet

Vattnet är så rent att man kan dricka det utan problem

Vi fortsatte till en Khazali canyon där det fanns gamla klippmålningar

Efter Khazali canyon var det dags för nästa bestigning. Denna gång en sanddyn. Sabbah frågade om vi vile klättra upp på den mellan eller den stora och Henrik skyndade sig att svara "den stora!" så det var bara för mig att hänga på

Henrik springer upp

Jag sjunker ihop utmattad efter att ha tagit mig upp till toppen

Härlig utsikt

Det var roligt att springa ner...det gick VÄLDIGT snabbt!

Många klippor såg ut som olika figurer. Här ovan står Henrik vid svampen

Ser ni ansiktet här ovan? Vi såg en annan klippa som såg ut som King Kong. Den här nedanför behöver man inte ha så mycket fantasi för att se vad den föreställer...

I Wadi Rum finns 3 broar som de gärna visar upp. Den lilla, mellan och stora. Den stora var högst upp på en jätteklippa så man behöver ha lite mer tid på sig än vad vi hade om man vill klättra upp till den. Vi valde att bestiga de två mindre. Här nedanför står Henrik vid den lilla. Den var inte så imponerande men det blev ju en fin bild i alla fall.

Sabbah tar kort på oss när vi har klättrat upp till toppen av mellan-bron

Jag tog en bild inne i tältet där vi åt middag. På bilden står Henrik och tar en omgång till av maten (som han sedan jobbade med att bli av med i ca 2 veckor) och en kille från Austrailen sitter ner och äter. Det var bara vi tre förutom personalen som bodde i lägret denna natt.

Två av familjemedlemmarna, den mindre endast 2 veckor gammal.

Här till höger står den yngsta familjemedlemmen - endast 5 dagar gammal!

Under kvällen när vi satt vid elden började det regna ute. Det var inte skvitter utan verkligen öste ner och det rann in överallt i tältet. Några killar kom från byn för att se om vi skulle behöva evakueras till en närliggande grotta men som tur var gick ovädret över och vi kunde sova gott (även om det var lite kallt). Som tur var hade vi varandra och kunde krypa tätt ihop men stackars australienaren hade frysit väldigt mycket under natten. Nästa morgon fick vi se denna fantastiska regnbåge. Det var första gången i mitt liv som jag sett en hel regnbåge!