CHILI MED MANDEL & CHOKLAD

0kommentarer

Har precis tillagat en vegetarisk chili med mörk choklad och mandlar. Är ni misstänksamma? Den var god! Enkel att tillaga också. Serverade grytan med nybakt bröd (från Ica :)). 
 
Ingredienser:
1-2 rödlökar
2 vitlöksklyftor
1 röd chili
2 msk olja
2 tsk hel kummin
1 tsk paprikapulver
1 tsk oregano
2 morötter
1 gul paprika
1/2-1 röd paprika
100 g mandel
2 burkar blandade bönor
2 burkar plommontomater
75 g mörk choklad
2 msk balsamvinäger
 
Fräs finhackad rödlök, vitlök och chili i oljan tillsammans med kummin, paprikapulver och oregano ca 5-7 min. Skala morötter. Skär morötter och paprika i tärningar och lägg dem i grytan. Fräs ca 3 min. Hacka mandel. Tillsätt mandel, bönorna, tomaterna, 2 dl vatten och 2 tsk salt. Puttra på medelhög värme under lock ca 15 min. Bryt sönder chokladen och tillsätt i grytan tillsammans med balsamvinäger, 1 krm salt och 2 krm svartpeppar. Rör om tills chokladen har smält. Servera med bröd och turkisk yoghurt.
 
 
 
Den här chokladen hade jag i. Tur att man bara skulle ha 75 g i grytan för den är VÄLDIGT god. Ska brygga kaffe och äta upp resten ikväll...
 
 
Kände mig kreativ och klippte sönder en av Henriks gamla tröjor. Nu har jag gjort mig en 80tals outfit! Oversized sweater, leggings och benvärmare. Nu är det bara flashdance-musiken som fattas =D
 

Kommentera

Publiceras ej