Musikalen vi gick på var jättebra! Bra musik och mycket dans (+ många snygga kroppar). Som att vara mitt i Afrika, med trummor och saxofon. Tanten på andra sidan av Hanna lyckades somna och Hanna trodde för ett ögonblick att hon hade transporterats 50 år fram i tiden och att det var jag som satt där och sov... Jag somnade nämligen (som alltid när jag är på bio) igårkväll när vi såg The Imaginarium of Doctor Parnassus. Om jag ska vara riktigt ärlig så föll ögonlocken ner några gånger även om vi gick och såg musikalen kl 14.00 på dagen. Ju högre volym desto tröttare blir jag.

Ikväll åt vi en supergod middag (som för en gångs skull innehöll grönsaker) och tog sedan adjö till vår favoritaffär Victoria secrets. Imorgon blir det hemresa.

Imorse gick vi iväg tidigt för att ställa oss i kön för att köpa rabatterade priser på Broadway-biljetter. Kön var inte så lång när vi kom fram men efter bara några minuter var det hur många människor som helst som stod bakom oss. Vi köpte biljetter till en show som heter Fela! med Will Smith och Jay-Z. http://www.felaonbroadway.com/

På vägen därifrån såg vi att vi var precis vid M&Ms World så vi passade på att gå in..kanske kunde man köpa sig lite godis...Det visade sig vara en tre-våningars byggnad bara med M&M prylar och godis. Ni fattar vad som hände sen WE WENT MAD! Det var nog det absolut längsta kvitto jag har fått från en butik. Vi var i himmelriket.
M&M a girls best friend
Ikväll när vi kom hem från ännu en shoppingdag på stan hade jag ett paket väntandes på mig i receptionen.
Förväntansfull öppnade jag lådan och innehållet var så perfekt att jag aldrig aldrig aldrig hade kunnat föreställa mig vad det skulle vara.

Chokladdoppade megastoooora jordgubbar!! WOW!!! Det kan inte bli bättre än så här. Henrik du är fantastisk!!
full men måste bara berätta om ikväll när vi skulle följa Sofi Fahrmans guide och gå på Butter i Soho....helt plötlisgt stod hon där!!!!

Såååå pinsamt tycker Hanna!!!!! Jag tyckte jag såg Hasse Alfredssons son också så jag var tvungen att gå och fråga...men han ljög och sa att det inte var han....med förnekelse kommer man ingenstanns...

Jag tackar Candyland-guden för det goda godiset...Utan honom hade jag inte klarat dom två timmarna Hanna tvingade mig spendera där...

Den här fina spanska restaurangen besökte vi höromkvällen...Vi hade klätt upp oss så vi var eleganta och skulle passa in men när vi kom fram och skulle sätta oss insåg jag att min klänning var för tight för att sitta i så jag fick dra upp den till midjan. Jag hade på mig mina nyinköpta Victoria Secret-trosor så det gjorde inget att Hanna spendrade kvällen med att "lossas" tappa servetten på golvet så servitörerna fick springa fram och plocka upp den hela tiden. Under tiden de ändå var i det området passade dom på att ge henne lite fotmassage. Jag tror inte vi vågar oss tillbaka under den här semestern.
Nu är vi lyckliga! Kom precis hem i taxi från en galen shopping spree....vi hade så många påsar att det faktiskt inte gick att gå eller ta tunnelbana =)
Hanna har investerat i en jättefin vinterjacka och vi båda har shoppat upp oss på Converse-skor precis som planerat. Vi har haft en annan attityd idag och satsat mycket på att njuta av tillvaron (dricka latte, varm choklad, äta crepes och spana på byggnader) och det verkar va då man hittar flest fina kläder. Vi började dagen vid south ferry och tittade på Statue of Liberty och tog oss sedan upp till Chinatown där vi skulle äta lunch. Efter en snabb titt på vad de andra åt ångrade vi oss (t ex bläckfisksoppa). Det räcker med att vi åt fiskinälver, broskbitar och andra konstiga saker på en koreansk restaurang häromdagen.

Det är väldigt farlig trafik här och jag får hålla i Hanna så hon inte lägger sig i korsningarna. Varje gång vi ska gå/springa över gatan ångrar hon sig efter två steg och försöker tvärvända men ibland är det halt så det har hänt att hon har ramlat och inte lyckats ta sig upp innan bilarna börjar närma sig i full fart. Jag skulle gärna hjälpa henne upp men jag står alltid dubbelvikt av skratt och kan inte förflytta mig en meter utan risk för läckage i byxan. =D

För att övertala Hanna om att göra som jag vill i olika situationer har jag kommit på ett vattensäkert tricks...jag börjar varje mening med : I Sex and the city gör dom....
Min attityd har förändrats lite under dessa dagar...numer säger jag (efter jag har tittat på prislappen) : Det kostar bara....(250 dollar)...
Idag har vi utforskat 5th Avenue och Central Park. På 5th Avenue var det väldigt många dyra och fina affärer (vilket betyder att vi inte har shoppat så mycket idag heller). Vid Rockefeller Center åkte folk skridskor, kanske hinner vi också med det nån dag. Det var fint i Central Park men det är nog en park man ska njuta av på sommaren för det var rätt kallt att gå runt nu på vintern. I närheten av Central Park hittade vi en diner av typen Pulp fiction där vi åt en riktig amerikansk hamburgare med pommes. Vi åt den vid lunchtid och nu vid halv 11 på kvällen är vi fortfarande inte hungriga.... Vi skippade middagen och tog oss en drink på en jazzklubb med liveuppträdande istället.

Vi har varit inne på två jättestora leksaksaffärer där vi har spenderat mer än nog med tid. Jag hoppas Bella har förstånd att uppskatta presenten =) På den ena fick jag iallafall köpa lite godis fast jag var mer sugen på Sangria. Kanske kan jag få det imorgon.

Vårt hotell ligger på Restaurant Row så vi har många restauranger att välja på. Time square ligger bara 4 minuters promenad från hotellet. Det blir dock många och långa promenader så våra fötter ömmar en hel del. Hanna har gått sönder ett par strumpor och ett par skor. Kanske får hon köpa nya imorgon.

Nu är det dags för sängen så god natt!
Nu har vi kommit hem efter ett 12-timmars pass på stan, en snabbdusch och sen ut igen för att få nån mat i oss. Förutom lite crazy shopping på Victorias secret så har vi faktiskt hållit hårt i plånböckerna (inte för att vi ville såklart).

Skriver mer senare...nu väntar drinkar =D

Lägger upp några bilder så ni ser att allt är bra. Får blogga någon annan dag när det finns mer tid. Imorse åkte vi till Blå lagunen och badade innan vi skulle till flyget. Helt underbart! Ni ser ju hur vattnet ser ut...
Längst ner är Hanna i receptionen på hotellet i NY. Mysigt hotell med öppen spis i lobbyn.
Nu ska vi ut och se oss runt i stan =)
Det råder inte brist på goda skratt här! Igårkväll precis innan vi skulle somna började jag fundera på våra resplaner och insåg att det fattades ett dygn. Vi hade bokat flygbuss med stopp i blå lagunen för torsdag men vi ska inte landa i NY förrän på fredagkväll....var tog timmarna där i mellan vägen??? Efter gapflabb och några tårar lyckades jag förmedla till Hanna att vi hade bokat flygbussen på fel dag så vi har nu fått en extra dag på vår semester =)

Imorse hämtade vi upp hyrbilen och körde ut på landsbygden. Dimman låg tät och hela landskapet var helt vitt. Man kunde knappt se en meter framför sig. Som tur var var vi ensamma på vägarna. Vår enda karta var en stor bild på island med ett tiotal vägar utmärkta och bilder på platser där det finns spöken och troll. Med vår goda navigationsförmåga och en gnutta fantasi lyckades vi ta oss till Þingvellir nationalpark som ligger precis i sprickan mellan den europeiska och amerikanska, geologiska plattan. Det såg precis ut som om jorden hade spruckit, väldigt häftigt! Redan år 930 samlades det isländska alltinget en sammanslutning av hövdingar och byäldsten från hela Island på platsen för att hålla rådting. Detta var också platsen för landets första officiella domstol. Ett gäng killar och tjejer hade mötts upp här för att dyka i sjön som är känd för sin fantastiska siktdjup. Jag kan dock inte påstå att jag kände för att slita av mig kläderna och hoppa i iskallt vatten just där....
På sommaren...nu var allt vitt =)
Vi träffade en isländsk man här som började prata med oss. Jag tittade på honom och sa vänligt att vi inte förstår isländska när Hanna lutar sig mot mig och viskar: Lotta det är engelska..
Efter det var det Hanna som fick sköta kontakten med lokalbefolkningen.

Vi åkte vidare till Geysir och Gullfoss som båda tillsammans med nationalparken utgör The golden circle. Det är det mest otroliga jag har sett.

Man fick gå precis bredvid Geysrarna så man hoppade högt när det helt plötsligt sprutade upp ett högt torn av vatten och ånga en meter bort.

Gullfoss vattenfall är en del av glaciärälven Hvitá. Mäktigt och vackert vattenfall.

På vägen hem stannade vi vid Reykjaviks största badhus och badade i deras många utomhuspooler. Man håller verkligen på att frysa ihjäl när man springer från omklädningsrummet och ut till poolen i bikini. I poolen satt ungdomar och ÅT snö. Precis som om det vore glass. Crazy!
Vi åkte några turer i en rutchkana som hade delar med discobelysning och vissa kolsvarta delar i sig så vi skrek som besatta =) I omklädningsrummet hade de en torktumlare för baddräkter. Coolt!
Idag vaknade vi utvilade och redo för att ta oss an en ny dag men utanför fönstret var det kolsvart. I husen runt omkring var det nedsläckt, gatorna var tomma och det var tyst överallt. Vi trodde det fortfarande var mitt i natten men efter en lång frukost insåg vi att det blir inte bättre/ljusare än så här så vi packade vår väska och gick till närmsta badhus. När vi hade badat en stund i en varmvattenspool på taket gick solen plötsligt upp...klockan var ca 12.00. Badhuset var det äldsta på Island och det märktes speciellt i omklädningsrummet. Duscharna luktade svavel :/

På eftermiddagen var det dags för lite kultur (vårt specialområde) så då gick vi till Hallgrimskirkja och fotade. Precis när vi kom fram tog batteriet slut i kameran. Kyrkan har en högsta topp på 74,5 meter vilket gör den till den näst högsta byggnaden i landet. Kyrkan har fått sitt namn efter den isländska prästen och psalmdiktaren Hallgrimur Petursson.

Hallgrimskirkja

Utsikt från centrala Reykjavik

Resan till Reykjavik gick smidigt. Vi fick ett bra första intryck av Icelandair då de flyttade runt passagerarna så alla fick ett tomt säte mellan sig. Alla fick varsin tv där man kunde välja själv bland olika filmer och tv-serier samt att de bjöd på kaffe och kaka. Vi hade köpt med en Baileys-mintchoklad som vi smuttade på. När vi närmade oss Island såg man vatten och några platta stenar så vi förstod direkt att vi hade hamnat vid världens ände. När busschaffören körde runt alla passagerare till sina hotell blev det inte direkt bättre. Vid ett tillfälle utbrast Hanna "om det här är vårt hotell tänker jag absolut inte hoppa av". (självklart var det här vi skulle bo). =) Nu har vi i alla fall fått lite mat i magen och sett största delen av centrum. Det ser mysigt ut och vi har spanat in ett bageri där vi ska äta frukost. God natt!
Imorse påbörjade jag min semesterresa. Kl 7.05 gick vi ombord på färjan som skulle ta oss till Nynäshamn. Jag var trött och sov största delen av resan. På centralen i Stockholm åt vi lunch innan vi tog pendeln ut till Upplands Väsby. Ikväll ska vi äta tacos och bara ta det lugnt och imorgon ska jag ta mig en välförtjänt sovmorgon. Jag måste försöka minska packningen lite för min väska var så tung att jag inte orkade dra den mer än bara några meter :/