Bakdags :-)

2kommentarer

Jag är för tillfället helt besatt av Greys anatomy säsong 2 så det är svårt att få tid över till något annat...jag ska dock försöka göra ett litet uppehåll så jag hinner baka ut brödet som jag påbörjade igår..

Ciabatta (kategorin: speciella bröd)

Detta italienska toffelliknande bröd finns i en uppsjö av varianter.
Karakräistiskt för en äkta ciabatta är ett lätt och luftigt inkråm med
stora hål.
Detta åstadkoms genom en fördeg eller poolish som får stå i rumstemperatur
över natten. En vek deg är nästan en förutsättning för att få den
rätta blåsbildningen.

4 bröd
Idealisk degtemperatur är 24 grader.

Dag 1, Poolish:
2g jäst
250g vatten (2 1/2 dl)
250g vetemjöl med hög proteinhalt, gärna stenmalt.
Vanligt vetemjöl funka utmärkt annars. =)

Poolish:
Lös upp jästen i vattnet och vispa  ner mjölet till en tjock smet.
Täck med plast och låt stå i rumstemperatur i 24-48 timmar.

Dag 2, Bortgörning:
5g jäst
250g vatten (2 1/2 dl)
250g durumvete
125g vetemjöl med hög proteinhalt, gärna stenmalt.
Vanligt vetemjöl funka utmärkt annars. =)
15g salt (havssalt om du har)
Olivolja

Bortgörning: (Bortgörning betyder ungefär färdigknådning eller degknådning)
1. Lös upp jästen i vattnet. Väg upp mjölsorterna och tillsätt
poolishen. Knåda degen på låg hastighet i 13 min.
2. Tillsätt saltet och knåda degen elastiskt tills degen släpper från
bunkens kanter, ca 7 min.
3. Pensla en bakplåt med olivolja och lägg i degen. Tryck ut degen jämt.
4. Låt jäsa i 60-90 minuter
5. Sikta durumvetemjöl över bordet och stjälp upp degen.
6. Sätt ugnen på 250 grader med baksten eller plåt i ugnen (den skall
vara varm när du lägger in brödet för bakning).
7. Dela degen i fyra bitar och ställ in dem i ugnen. Spruta in vatten
med en blomspruta, eller kasta in lite vatten i ugnen, isbitar funkar
oxå bra.
8. Baka dem gyllenbruna, ca 25 minuter. Sänk temperaturen till 200
grader efter 5 minuter. Efter ytterligare 10 minuter lufta
ugnen genom att öppna ugnsluckan. Lufta efter ytterligare 5 minuter så
bli bröden riktigt knapriga.
9. Ta ut bröden ur ugnen och låt svalna på galler.

2 kommentarer

Rebecca

07 Feb 2010 16:20

Inte dåligt med ett recept. Kanske ska jag våga mig på detta. Bara för ett par timmar sedan så beklagade jag mig för Martin att jag inte hade en surdeg liggande.

Anette

07 Feb 2010 21:48

Verkar gott, men avancerat!! Det var väldigt lite jäst man behövde, ett litet hörn bara..... :)

Kommentera

Publiceras ej