...med en Aeropress

Lägg kaffe i röret och häll sedan på hett vatten. För bäst resultat ska vattnet vara 80 grader.

Rör runt kaffet och vattnet i ca 10 sekunder och pressa sedan 'plungern' nedåt för att skapa ett lufttryck. När du pressat ända ner har du fått en fantastisk espresso i koppen.

Nu till mjölken...

Häll i mjölken till maxgränsen och värm försiktigt på spisen el i mikron. Mjölken ska absolut inte vara varmare än 63 grader!

Använd pumpen för att pumpa upp ett skum

Oh la la en perfekt kaffe! Dagen är räddad =)
Så här mitt i veckan tänker jag tillbaka på helgen som var och drömmer om frukosten Henrik och jag tillagade. Vi gjorde scones som serverades med smör och ost. Henrik gjorde äggröra och stekte bacon och att dricka gjorde vi en  bär och banansmoothie. Kaffe bryggde vi också så klart. Vi åt tills vi storknade och blev sen inte hungriga igen förrän sent på kvällen.

Så här såg det ut..

Lite romantisk belysning

Jag hjälper dig gärna med att trä om dina pärlhalsband. Vänta inte tills halsbandet går sönder, ofta har man då tappat någon pärla eller också har tråden blivit smutsig och man riskerar att förstöra pärlorna.

Du ser att halsbandet behöver träs om när tråden ser smutsig ut eller om det är avstånd mellan knutarna så pärlorna kan röras fram och tillbaka. Kanske behöver också låset justeras eller bytas

Kontakta mig för mer information
Tel: 0767-122 620
[email protected]

Skötselråd för pärlor

Odlade pärlor av god kvalitet kan användas i generationer. En lång hållbarhet förutsätter dock att de sköts väl.

• Omträdning av pärlhalsband bör ske varje till vartannat år, då pärlsilket med tiden blir smutsigt och skört
  • Undvik att spraya parfym direkt på pärlorna
  • Undvik kraftiga temperaturväxlingar, varma pärlor bör ej läggas på kalla ytor
  • Förvara pärlorna skilda från andra smycken, ej i bomull då detta torkar ut pärlorna
  • Om man använder vissa hjärtmediciner skall halsbandet ej bäras mot huden
  • Emellanåt bör pärlorna torkas av med en lätt fuktad linneduk för att få bort hudavlagringar och kosmetikarester

Nu är det sista chansen för att alla er som är friluftsintresserade att besöka Vildmarksmässan i Älvsjö, Stockholm. Missa inte att besöka monter A39:20!

www.sodralappland.se

Information från Vildmarksmässans hemsida:

Passa på att inspireras och få den senaste informationen om va som gäller ute i skog och mark. För såväl proff som nybörjare. Innan vårkänslorna börjar ta ordentlig fart och längtan efter uteaktiviteter bara blir starkare?

10-13 mars  slår vi upp portarna till 2011 års Vildmarksmässa. Mässan som bjuder besökarna på mängder av aktiviteter och olika föreläsningar.

Med utställare inom friluftsliv, resor & turism, actionsport, sportfiske och naturfoto samlade plus att vi kommer att få gå i nya hallen, samt en del av nedre delan av A hallen.

Det är du som sätter färg på Vildmarksmässan

Det här är en ganska typisk bild för vår tid i Aqaba. Vi vandrade runt i stan och stannade för att äta eller dricka vid varje gathörn. Det fanns inte så mycket annat att göra här så att stanna i 2 dagar var mer än tillräckligt. Vi dricker cappuccino om ni undrar. Jag har aldrig förr fått ett sådant skum =)

En favoritdrink på resan. Citronjuice med mynta. Detta drack vi överallt där vi kunde hitta det. I Wadi Musa hittade vi även läsk som smakade citron och mynta men till vår förtvivlan hittade vi ingen sådan i Aqaba. I sommar ska jag ta vara på all mynta i rabatten hemma och testa att mixa en sån här drink.

Eilat på andra sidan Röda havet. Det var faktiskt bara ca 2 km mellan städerna. Det var sista bilden från Aqaba så jag avslutar med några bilder jag hade kvar i arkivet.

Henrik med kameran i högsta hugg. Döda havet i bakgrunden.

Åsnefamiljen

Var man än åker på semester står där ett gäng japaner ;)

"På väg mot toppen" Under hela resan strävade vi uppåt. Vi besteg berg, klippor, sanddyner...you name it, we climbed it.

Det var allt från oss den här gången. En lyckad resa får vi sammanfatta det till! Jordan FTW!

Några av er har kanske hört talas om Wadi Rum, ett ökenområde i Jordanien. Det var här man spelade in filmen Lawrence of Arabia.

Wadi Rum ligger cirka 70km nordöst om hamnstaden Aqaba i södra Jordanien. Området ligger på 800 m ö h, har en areal om cirka 720 km² och är ca 100km långt och ca 60km brett. Byn Rum är den enda orten i området och befolkas av beduinfolket Zalabia. Det är här som vår guide Sabbah bor sedan några år tillbaka. När han växte upp bodde hela familjen i tält ute i öknen och flyttade runt några gånger per år.

Sabbah hämtade oss vid Visitors centre och tog oss med på en jeeptur runt i öknen en hel dag. Vi började med att titta på ruinerna från ett nabateiskt tempel i närheten av Rum village och sedan åkte vi vidare till Lawrence Spring där vi klättrade upp till toppen för att smaka på vattnet. När man kom upp till toppen luktade det jättegott, det växte mynta överallt!

På väg upp

Vi var svettiga när vi kom upp

Utsikt över det otroliga landskapet

Henrik smakar på vattnet

Vattnet är så rent att man kan dricka det utan problem

Vi fortsatte till en Khazali canyon där det fanns gamla klippmålningar

Efter Khazali canyon var det dags för nästa bestigning. Denna gång en sanddyn. Sabbah frågade om vi vile klättra upp på den mellan eller den stora och Henrik skyndade sig att svara "den stora!" så det var bara för mig att hänga på

Henrik springer upp

Jag sjunker ihop utmattad efter att ha tagit mig upp till toppen

Härlig utsikt

Det var roligt att springa ner...det gick VÄLDIGT snabbt!

Många klippor såg ut som olika figurer. Här ovan står Henrik vid svampen

Ser ni ansiktet här ovan? Vi såg en annan klippa som såg ut som King Kong. Den här nedanför behöver man inte ha så mycket fantasi för att se vad den föreställer...

I Wadi Rum finns 3 broar som de gärna visar upp. Den lilla, mellan och stora. Den stora var högst upp på en jätteklippa så man behöver ha lite mer tid på sig än vad vi hade om man vill klättra upp till den. Vi valde att bestiga de två mindre. Här nedanför står Henrik vid den lilla. Den var inte så imponerande men det blev ju en fin bild i alla fall.

Sabbah tar kort på oss när vi har klättrat upp till toppen av mellan-bron

Jag tog en bild inne i tältet där vi åt middag. På bilden står Henrik och tar en omgång till av maten (som han sedan jobbade med att bli av med i ca 2 veckor) och en kille från Austrailen sitter ner och äter. Det var bara vi tre förutom personalen som bodde i lägret denna natt.

Två av familjemedlemmarna, den mindre endast 2 veckor gammal.

Här till höger står den yngsta familjemedlemmen - endast 5 dagar gammal!

Under kvällen när vi satt vid elden började det regna ute. Det var inte skvitter utan verkligen öste ner och det rann in överallt i tältet. Några killar kom från byn för att se om vi skulle behöva evakueras till en närliggande grotta men som tur var gick ovädret över och vi kunde sova gott (även om det var lite kallt). Som tur var hade vi varandra och kunde krypa tätt ihop men stackars australienaren hade frysit väldigt mycket under natten. Nästa morgon fick vi se denna fantastiska regnbåge. Det var första gången i mitt liv som jag sett en hel regnbåge!

Tur att det jordanska folket är hjälpsamma! Vi hade inte bestämt hur vi skulle ta oss från Wadi Mujib till Wadi Musa, mest för att det inte gick några bussar och inte fanns några taxibilar i närheten. Ja vi visste helt enkelt inte hur vi skulle göra så vi gjorde som man brukar: la oss i fosterställning och gungade fram och tillbaka en stund. Till slut klev vi upp och gick för att prata med serveringskillen som ordnade så hans kompis kom och hämtade oss på morgonen och skjussade oss till Karak, en stad varifrån vi visste att det gick minibussar söderut. Vi visste att det gick tre stycken om dan (eller gjorde det 2003 när Lonely planet gavs ut) så vi tyckte oss ha bra chanser att hinna med en om vi var där innan kl 10 på morgonen. Att vännen inte kunde engelska var inget problem. Om man inte förstår varandra, kan man alltid ringa en vän som får agera tolk. Detta hände oss flera gånger, man fick en mobil upptryckt i ansiktet och fick förklara vad man ville ha sagt och sedan ge tillbaka mobilen till ägaren som fick en översättning till arabiska.

I Karak blev vi visade till olika minibussar men ingen verkade vara den rätta. Till slut fick vi sätta oss i en tom minibuss och blev serverade en kopp te i plastmugg. När vi hade vant oss vid tanken på att få sitta där i ett antal timmar (bussen åker inte förrän den är full) kom en kille och ropade åt oss. Vi skulle få åka med en minibuss som var på väg att lämna Karak. Vi betalade turistpris, hela bussen skrattade åt oss dumma västerlänningar, men för oss var det ändå billigt så det gjorde inget. Vi betalade 60kr för två personer för två timmars resa. I minibussen vara bara jordanier och vi. Bakom oss satt en familj som gärna ville prata. De var från Amman och skulle till Aqaba på semester. Nästan alla män i bussen satt och bolmade så vi kände oss verkligen ofräscha efter den bussresan. Vi köpte biljetter till Wadi Musa men chauffören orkade inte köra dit så vi blev avsläppa i Ma'an varifrån vi fick ta en taxi för 100kr. Vi var beredda på att det skulle kunna hända, man är ju luttrad efter ett antal resor utomlands.

Onsdag 9/2 - Dagen då vi ska besöka Petra. Klockan ringde 06.00. Luften darrar av förväntan (nästan)

Henrik på väg mot Petra. Vi tackade nej till åsne/kamelridning.

Tomb of the Obelisk - första utkarvningen man möter på förutom The Djinn Blocks.

Henrik läser på lite innan vi går in

Inne i The Siq. En lång gång (ca 1500m) som leder fram till skattkammaren

DGG (dagens goda gärning) Vem vill inte hjälpa till och städa ett världsarv?

Henrik gillar att utforska grottor

Här skymtar man Al-Khasneh, skattkammaren

Vilken syn! Detta var mäktigt!

Här ser man verkligen hur stor dessa alla utkarvningar är. Det är jag som står i vit jacka och en städare alldeles bakom.

The Urn Tomb och The Silk Tomb

Försäljare utanför The Urn Tomb

Försäljare som sålde antikviteter men som tillslut erkände att det var 'Inte så gamla mynt från Hong Kong'

Wow vilken otrolig byggnad. Rymden och färgerna härinne var otroliga

Utanför The Silk Tomb som fått sitt namn efter färgerna på fasaden

Utsikt över caféet där vi hade en kiss- och fikapaus. Åsnor fanns det gott om i Petra. Jag såg en drös med barn som red åsna, de var säkert 6 stycken på samma djur!

Qasr Al-Bint passerade vi på väg upp till The high place of sacrifice

Paus på väg upp. Det tog oss ca 1 timme att klättra upp den långa vägen.

Utsikt från toppen

Vi vilar ut en stund innan vi ska bege oss ner igen

Av någon oförklarlig anledning tydde sig alla jordanska katter till mig. Just den här såg ut att vara besatt av djävulen. Vad sjutton gjorde den längst upp på en bergstopp??

Den snabba vägen ner

Info om Petra, direkt kopierad från Wikipedia =)

Petra (grekiska:πέτρα, Petra, "sten"”; arabiska: البتراء, Al-Batrāʾ) var en stad under antiken och är idag en arkeologisk plats i Jordanien. Den är belägen omkring 100 kilometer norr om Aqaba intill orten Wadi Musa i provinsen Ma'an. Platsen är omgiven av berg och befinner sig i en sänka som formar en östlig flank av Wadi Arabah, den stora dalgång som leder från Döda havet till Akabaviken.

Petra upptogs på UNESCO:s världsarvslista 1985 och den 7 juli 2007 blev den utsedd till ett av världens sju nya underverk.

Strabon, Plinius den äldre och andra nämner Petra som nabatéernas huvudstad och centrum för karavanhandel. Staden har vattentillgång, samt är inmurad av tornlika klippor, något som inte bara ger den fördelar som befästning, utan läget, där handelsrutter möttes, från Gaza i väst, Bosra och Damaskus i norr, Eilat och Leuce Come vid Röda havet och genom öknen till Persiska viken gjorde den mycket betydelsefull. Den byggdes omkring 800-700 f.v.t och stod på topp omkring år noll, då den hade cirka 3000 invånare.

Petra blev senare en del av romarriket och på 600-talet blev den en del av Bysantinska riket och många byggnader blev till kyrkor. I takt med att stadens livsnerv - den södra sidenvägen - ersattes med fartygstrafik så tappade staden alltmer sitt berättigande. Efter att varit mycket jordbävningsdrabbat övergavs staden och föll under 1200-1300-talet i glömska.

Petra blev känd i västvärlden först 1812, då den schweiziske upptäcktsresanden Johann Ludwig Burckhardt återupptäckte den.

Mycket av arkitekturen i Petra är uthugget direkt ur klipporna. Än idag finns cirka 800 olika byggnader och monument bevarade däribland tempel, kungagravar, kolonner, vattenkanaler, bad, monumentala trappor, stenlagda gator, offerplatser samt en amfiteater.

Obeliskkammaren ligger utanför själva området före klippgången, byggd i två våningar som krönts med 4 obelisker.

Skattkammaren - Khazne al-Firaun, troligen den mest kända byggnaden i Petra och den första man ser när man kommer ut från den trånga klippgången Al-Siq. Den är ca 40 m hög och uthuggen i flera våningar.

Kungakamrarna, Urn-, Silk-, Korinthianska- och Palatskamrarna.

Qasr al-Bint, Dusharestemplet med den största fasadytan i Petra.

Nu har det äntligen blivit dags för del 2 i denna spännande serie om Jordanien. Efter att taxichauffören skjussat oss till Wadi Mujib och vi fått checka in i vår chalet såg vi oss runt i området. Vi doppade fötterna i döda havet och det var faktiskt ganska varmt i vattnet trots det stormiga vädret. Det var nog mellan 10 och 15 grader i luften och runt 20 i havet.

En bild på vår chalet och det fantastiska läget precis vid döda havet

Vi känner på havet

Kvällsbild. Det är Israel som syns på andra sidan havet

Utdrag ur dagboken; Måndag 7/12

Efter att vi gått och lagt oss så dröjde det inte länge förrän vi vaknade igen kl 23.45. Det var blåsten och vågorna i kombination med myggen inne i stugan som väckte oss. Trots detta var vi ändå glada och utvilade när vi vaknade en andra gång runt 07.00. Det var en skön känsla att se döda havet och dess kust bortom tåspetsarna. Vi har precis ätit frukost, det bjöds på omelett med tomat, hoummous, mish-mish (aprikos) marmelad, khobz (typ pitabröd), nescafé och te med pulvermjölk. Nescaféet var gudagott i jämförelse med det American coffee som serverades på hotellet i Amman. Det kaffet luktade och smakade som kaffe spetsat med handsprit. Ça peu!

(Jag använde själv upp en hel burk med mjölkpulver under våra två frukostar. Det var så j***a gott)

Vår chalet i morgonljus

Bilder från morgonpromenaden

Henrik med duscharna i bakgrunden

Kl 11.45

Vi velade länge men tillslut tog vi beslutet att ta oss ett dopp i Döda havet. Det blåser riktigt ordentligt och är stora vågor, inte idealiska förhållanden för ett bad med andra ord. Det stämmer att man flyter bra utan att anstränga sig. Vi guppade runt ett tag och tog oss sedan en dusch i motvind. Vi fick klättra upp en bit på berget för att komma i vattenväg.

Saltbitar

Mitt tredje dopp. Jag skulle försöka se avslappnad och cool ut men känner att jag misslyckades med det. Tycker att fotografen i alla fall kunde ha gett mig en hint om att jag skulle stänga benen och se lite mer lady-like ut..

Självutlösare...ja det kunde ha gått bättre. Vi lyckades båda få salt i ögonen och ja det svider! Jag måste säga att det inte var det enda stället det sved på efter tre dopp, andra slemhinnor sved en hel del med...

I nästa del ser vi oss runt i Petra, ett av världens sju nya underverk. Missa inte det!