Lyckorus

1kommentarer

Kan man köpa lycka? Vissa människor anser att man inte kan det. Att pengar inte gör en lycklig. "Lycka kommer inifrån". Jag tror inte på det. Hur kan de då förklara att jag kände mig så otroligt glad och tillfreds OCH lycklig efter att jag idag shoppade ett par vinterskor?? Jag blev så glad att jag avbröt min tilltänkta shoppingtur till Solna centrum och vände och åkte hem igen. Hur skulle jag kunna toppa den känslan liksom?!
 
De mörkbruna köpte jag idag på rean. De ljusare beställde jag för ett par veckor sedan när mina andra vinterskor hade gått sönder och jag inte kunde hitta ett par snygga kängor. Lycko mig, nu har jag två par ;) Och både var nedsatta med minst 50%!
 
 
Endorfiner, som även kallas belöningshormoner, leder till eufori och lyckokänslor. Jag misstänker att dessa endorfiner har något att göra med mina ökade lyckokänslor. Endorfiner har kemiska likheter med opium och morfin, men eftersom de ingår i kroppens normala hormonsystem är de inte skadliga. <--tur för mig!
 
Man kan också påstå att jag gjorde min kropp en tjänst eftersom endorfiner stärker immunförsvaret genom att öka produktionen av immunceller. Vid skada bidrar endorfinerna till att vävnaderna slappnar av så att alla nödvändiga antikroppar kan bege sig till den drabbade kroppsdelen för att läka.
 
 

1 kommentarer

Anette

03 Feb 2013 19:04

Åhh,vad man får lära sig mycket på din blogg!

Kommentera

Publiceras ej