Skön dag

0kommentarer

En ledig dag mitt i veckan är vad alla människor borde få njuta av ibland. Jag vaknade av mig själv, klädde på mig och gick ut på en morgonpromenad på stranden mellan Fridhem och Högklint. Kom hem och åt frukost (smoothie och mackor med sallad, ost och timjan. Tog sedan en kopp kaffe och satte mig tillrätta i sängen och läste i denna kriminalroman. Jag har bara 30 sidor kvar nu så ni förstår att jag längtar till att få sätta mig igen.


Till lunch gjorde jag en laxpaj med paprika och citron som jag tog med till Birgitta i Slite. Jag hade också med lite grejer hon hade beställt från Clas Ohlson, det verkar som om alla gillar den butiken. Clas Ohlson och Ullared det är det svenska folket lever för =)

Pajen var i alla fall en succé så här kommer receptet:

Botten
100g smör
2 msk vatten
1dl grahamsmjöl
1½ dl vetemjöl

Fyllning
2-300g gravad lax
1 stor röd paprika, finhackad
1 lagom! stor gul lök el charlottenlök, finhackad
ca 5 små champinjoner, skivade
saft och skal av en liten citron
riven ingefära, ca 1 cm
ca ½tsk sambal oelek
peppar
(timjan)

Äggstanning
1 ägg till 1dl vätska (mjölk el grädde) - beror på storleken på formen
1-2 dl finriven vällagrad ost (jag använde västerbottensost)



1.Häll mjölet i en skål, fördela smöret i kuber och blanda i. Häll sist i vattnet och blanda snabbt ihop till en deg. Kavla ut och klä formen. Låt vila i kylen en stund. Förgrädda ca 10min på 200 grader
2. Fräs grönsakerna lätt i stekpanna utan att de får färg
3. Tillsätt citron, ingefära och sambal oelek och låt fräsa lite till
4. Smaka av med peppar (tillsätt mer sambal för mer styrka)
5. Dela ev laxskivorna och lägg ut i formen
6. Häll över grönsaksröran
7. Lägg ev på timjan
8. Strö över osten och tillsätt äggstanningen
9. Grädda i 200 grader tills stanningen stannat och pajen fått fin färg. Ca 20 minuter

Kommentera

Publiceras ej