Äppeldryck

3kommentarer

Jag har gjort äppeldryck som blev väldigt lyckad. Jag började igår med att riva 1½kg äpplen från Eskelhem i min fantastiska Ankarsrum-hushållsassistent. Sedan rörde jag ut äppelmassan i en bunke med 1 liter vatten, där jag även hade tillsatt 1 msk citronsyra och 2 krm natriumbensoat. Några myntakvistar från trädgården fick hänga med på äppelfesten som pågick i kylen i ett dygn sedan hällde jag upp massan i min nyinköpta saftsil.

Under tiden äppeldrycken rann ur silen åkte jag till Birgitta i Slite och bjöd på lunch. Jag hade gjort en paj med lappländska kantareller och purjo. Istället för vanlig äggstanning hade jag gjort en med keso, ägg, salt, peppar och tabasco som jag hällde över pajen. Lite riven ost och en skivad tomat fick utgöra toppskiktet. Riktigt gott! Att ha hälften hälften grahamsmjöl och vetemjöl i pajskalet gör pajen extra god tycker jag!

När jag kom hem pressade jag ur det sista ur äppelmassan och blandade sedan i socker i drycken. Jag hällde därefter upp ett stort glas och drack i djupa klunkar. De ni! Då skulle ni vart me! När Becca kommer ska jag bjuda henne på en julig äppeldryck kryddad med ingefära och kanel.

3 kommentarer

Henrik

11 Nov 2010 12:50

Jag vill va med! =)

pappa

11 Nov 2010 18:31

låter himla gott....

Rebecca

30 Nov 2010 23:13

Förutom att träffa dig, var detta nåt av det bästa! Jag kommer att leva på denna dryck länge framöver och jag kommer att vilja ha receptet sedan när jag har egna äpplen att plocka i min trädgård. Allt finns väl kvar på internet för evigt, är det inte så? Så då borde det ju inte vara några problem:-)

Kommentera

Publiceras ej