Baka baka liten kaka...

2kommentarer

Idag har jag haft bakfnatt! Drog igång en bröddeg på eftermiddagen och när de tillslut stod i ugnen satte jag igång med Lingonbars (recept från Mia Öhrns hemsida). Dom står och kallnar just nu så jag har inte provsmakat än men de ser väldigt goda ut. Jag hade kanske lite väl mycket lingon och blåbär i så den blev nog lite "fuktig".

Lingonbars

Till cirka 15 bars:
75 g smör
3 dl riven kokos
3 dl havregryn
1 dl vispgrädde
1,5 dl (210 g) ljus sirap
0,5 dl strösocker
175 g (cirka 2,5 dl) frysta lingon

1. Smält smöret i en bunke i mikron eller en kastrull på spisen. Rör ner alla ingredienser utom lingonen.
2. Klä en ugnsform, cirka 23 x 23 cm, med bakplåtspapper. Tryck ut två tredjedelar av smeten i formen. Strö lingon över och därefter resten av smeten.
3. Grädda kakan i mitten av ugnen i 175 grader i 45-50 minuter, den ska bli ordentligt gyllenbrun. Låt svalna lite, lossa kakan ur formen och skär den i bitar. Kakan smular sig lite, men det är precis som det ska vara.





Nu ska jag göra klart pepparkaksdegen som jag påbörjade när lingonkakorna stod i ugnen.

2 kommentarer

Henrik

25 Nov 2010 00:42

WooooW!

Anette

27 Nov 2010 14:23

Vi behöver inte Mia Öhrn, vi har ju Lotta Grön....! De där lingonbars ska jag genast prova! Kram

Kommentera

Publiceras ej