Jordanien del 1

3kommentarer

Utdrag ur en dagbok:

5/2 2011 Kl. 12.56

Pirriga i magen och fulla av förväntan sitter vi nu på upptåget på väg mot arlanda. Vi har laddat med en halv semla var och några glas oboy. Humöret är på topp!

 

Kl. 15.20

Lite stressade fick vi ösa ner maten i doggy-bags och ta med ombord på planet som skulle ta oss till Riga. Killen i check-in disken var gotlänning och bjöd oss på avgiften för incheckat bagage som annars skulle ha kostat oss 20 euro. Tummen upp på det!

 

Kl. 22.30

Lettisk service på planet (ingen med andra ord ;)) Nej det var en överdrift, 2 av 3 är faktiskt trevliga. De kan om de vill verkar det som. Nu cirklar planet in för en mellanlandning i Beirut, vilken spännande stad det verkar vara. Nästa resa kanske går dit?

Klockan 00.45 landar planet på Queen Alia flygplats och därifrån ska vi med taxi ta oss till vårt förbokade hotell, Toledo hotel.

 

Även i Amman finns duvor



6/2 2011 Kl. 15.20

Vi har hyrt en taxichaufför hela dagen så han skjussar runt oss överallt och sitter sedan snällt och väntar medan vi tittar på sevärdheter, fotar eller äter. Bra service får man lov att säga, alla är trevliga och vänliga.

Amman som är Jordaniens huvudstad är en fantastisk stad byggd på sju  jebels, kullar. Den har nu vuxit och spridit sig över 19 stycken. Amman har under historiens gång varit boplats för många olika civilisationer och har haft flera namn såsom Rabat Amon och Philadelphia.

Några av sevärdheterna som staden bjuder på är citadellet och romerska teatern. Vi började med citadellet. De första invånarna i området bodde här på Ammans högsta punkt, Jebel al-Qala'a, (850m över havsnivån)

Utsikt från citadellet

Henrik vid moskén inne i citadellet

Jag spanar runt på ruinerna


Jag fick posera med Al Hussein band som spelade en trudilutt bara för oss (jag tillägnar denna bild till pappa som under varje semester tvingade fram mig till restaurangernas underhållningsband för att han ville ta kort)

En kulturskatt


Romerska teatern är den mest imponerande ruinen från det romerska Philadelphia. Jag vet inte om man av bilderna kan förstå hur högt det var men jag kan säga att jag fick lite svindel när jag skulle gå ner och det säger inte så lite det.



På väg upp


En av de få kvinnor med heltäckande slöja vi såg. Perfekt för en bild tyckte jag. Koranen i hand och allt.


Henrik på teatern med den jordanska flaggan i bakgrunden


Jag avslutar med ett Stina Dabrowski-hopp framför King Abdullah moskén.





3 kommentarer

pappa

17 Feb 2011 20:02

Fantastiskt intressant! Ni har fått se en hel del historia i ett gammalt historiskt land. Fina bilder men nyfiken som jag är så skulle det vara kul att få veta hur bandet lät!

väntar med spänning på mer från semesten...

Anonym

17 Feb 2011 20:40

Vad intressant!Det ser avkopplande ut, inte så mycket trängsel och många turister, som det lätt kan bli. Jag ser fram mot avsnitt två i er semesterberättelse. (Att pappa alltid skulle ha fram dig till bandet, det har jag missat! :) )

Anette

17 Feb 2011 20:41

Ni har tagit jättefina bilder....och roliga!

Kommentera

Publiceras ej