Grymhet

2kommentarer

Idag när jag kollade runt på min mail hittade jag denna bild som min farbror hittade för nåt år sedan. Det är en släkting, Skomakare Karl Reinhold Grönlund, som i slutet av 1800-talet satt 6 år i fängelse för 4e resan stöld.



Blev triggad att googla runt lite om brott och straff och hittade den här texten om Tector och Hjert. De var de två sista människorna i Sverige som blev offentligt avrättade. Tector blev dömd till döden och avrättades på Gotland 1876 (I närheten av Stenkumla). Jag måste erkänna att jag är lite impad av Tector. Han var först och främst gift med en kvinna som hade det fantastiska namnet Charlotta (hon var iof antagligen efterbliven) och de hade en dotter som hette Wilhelmina! men han måste också ha varit en otroligt duktig tjuv! Man beräknar att han stulit till ett värde av inte mindre än 957 000,-! Tänk er den summan på 1800-talet. Inte illa pinkat.

Det som i alla fall fick mig att läsa så här långt i texten var raderna om Hjerts avrättning (Fallandesjuka var namnet för epilepsi):

Hjert avrättades på Villåttinge härads gamla avrättningsplats på Lidamon nordväst om Malmköping i Södermanland. Cirka 150 bönder från trakten hade kommenderats ut att stå spetsgård. Omkring 2 - 3.000 personer beräknas ha samlats för att se avrättningen av Hjert. Skådespelet avslutades med att personer ur folkmassan rusade fram för att med skedar och glas samla upp blodet som pulserade ur den huvudlösa kroppen. Enligt gammal sed var blodet från avrättade medicin mot fallandesjuka.


Usch va hemskt!! Förstå att folk sprang fram för att få lite blod, är det inte groteskt? Hade du och jag gjort samma sak om vi levt på den tiden? Antagligen..


Kan man jämföra det med dagens rusningar?

H&Ms lansering av samarbetet med Versace


Återigen H&M. Samarbete med Stella McCartney


En vanlig vardag för tunnelbaneresenärer


Media Markt öppnar butik i Sverige



2 kommentarer

pappa

21 Nov 2011 19:16

Vilken stress med så mkt folk! Hemskt.....



Anette

21 Nov 2011 20:11

Intressant jämförelse!! Har inte riktigt tänkt på nutiden så.

Kommentera

Publiceras ej