Uppsala

2kommentarer

Vi gjorde ett spontanbesök i Uppsala i söndags och vilken trevlig utflykt det blev! Vi besökte evolutionsmuseet där de har en zoologi- och en paleontologidel. Zoologidelen var helt klart min favorit eftersom dom hade så många uppstoppade djur. Har ni någon gång hört talas om Okapi? Och om ni har det, varför har ni inte informerat mig om detta djur?? Helt klart min favorit.



Jag tyckte att deras uppstoppade variant såg ut som en blandning av en älg och en zebra men det är egentligen närmast släkt med giraffen. Wow hur coolt är inte det här? Kongo flyttades just upp några pinnhål på min "att resa till länder"-lista.

Vi fortsatte sedan på den kulturella banan och besökte Bror Hjorts hus där Henriks kompis Tobbe jobbar. Han ska börja med visningar och körde en provvisning på oss. Det är ju alltid mycket mer intressant när man får lite bakgrundsfakta och information om konstnären och målningarna än om man ska gå runt själv och humma som om man har förstått något viktigt.

Efter konstrundan åkte vi hem till Tobbe och åt pizza och drack läsk, en annan typ av kultur.

2 kommentarer

Henrik

06 Oct 2011 16:47

Okapi! Härlig dag var det!

Anette

06 Oct 2011 21:56

Det låter som en intressant dag. Det finns tydligen mycket i Uppsala. Vi var på Linnémuseet där, i somras. Linné har också ett sommarhus utanför Uppsala.

Kommentera

Publiceras ej