FILMTAJM

0kommentarer

Igår gick Henrik och jag in till stan i solskenet. Det var en fantastisk dag med några minusgrader och strålande sol. Vi åt lunch på Waan Thai som är en av de bästa thai-restaurangerna i Stockholm. Efter en fantastisk lunch gick vi till biografen Zita som visar "smal-film". Jag hade spanat in en film som verkade sevärd. Den heter Paradis: Kärlek och handlar om en vit, medelålders kvinna som åker ner till Kenya för att hitta kärlek. Eller ska man säga "kärlek". Den påminde om Gambia. När jag var där 2008 så var det väldigt många svenska, vita kvinnor i medelåldern med unga, snygga gambianer. Kanske är det så att Österrikerska kvinnor åker till Kenya och svenska till Gambia? En av kommentarerna som den fått på imdb.com är; Amazing but depressing, och det är ungefär så jag känner. En bra och sevärd film men samtidigt förfärlig. Man skäms över människosläktet. 
 
 
Senare under kvällen började vi se en film på Netflix som heter Kvinnorna på sjätte våningen. Det är en härlig fransk feel-good film som jag också kan rekommendera. Många varma skratt under 1h44min =) Filmen utspelar sig i Paris på 60-talet och handlar om en medelålders aktiemäklare som lever ett konventionellt högborgerligt liv med hustru och söner i familjevåningen. När familjens trotjänarinna en dag plötsligt säger upp sig förbyts rutinerna i kaos. Då kommer frun på idén att hyra in en spansk hemhjälp – det fanns ju gott om sådana efter inbördeskriget.

María flyttar in bland andra spanjorskor högst uppe under takåsarna. Till en början verkar ordningen i hemmet återställd. Men när herrn i huset för första gången i sitt liv sätter foten i pigornas korridor rubbas den istället på allvar ...

  

Kommentera

Publiceras ej